Американците се обложиле во 100 милиони долари на Трамп против Харис

Реклама за обложување блесна на екранот за време на митингот на поранешниот претседател Доналд Трамп во Медисон Сквер Гарден на Right Side Broadcasting Network, конзервативна медиумска компанија.

NPR/USA

Реклама за обложување блесна на екранот за време на митингот на поранешниот претседател Доналд Трамп во Медисон Сквер Гарден на Right Side Broadcasting Network, конзервативна медиумска компанија.

„Обложете се на изборите во САД“, се вели во рекламата за Калши додека Трамп зборуваше на сцената. „Обложете се 100 долари на Трамп, добијте 175 долари.

Повеќе од 100 милиони долари се легално обложени за претседателската трка на платформата, неколку дена по денот на изборите. Таа експлозија во легалното обложување доаѓа откако федералниот апелационен суд претходно овој месец дозволи KalshiEX LLC, компанија за онлајн обложување, да отвори пазар за предвидување исход од избори.

Извршниот директор на компанијата, Тарек Мансур, изјави за NPR дека неговиот изборен пазар - што покажува 63 отсто шанса Трамп да победи од минатиот вторник - е „механизам за вистината“ и им помага на луѓето да се заштитат од непредвидлив политички ризик.

Но, критичарите како сенаторот Џеф Меркли, Д-Оре., ја нарекоа правната одлука „огромна грешка“ што и штети на американската демократија.

Калши се уште се бори со федералните регулатори на суд. Но, платформата за инвестирање на мало Robinhood, исто така, започна да нуди обложување за изборите оваа недела. Тоа им остава слобода на Американците да направат десетици милиони легални изборни облози, со малку познато како тие ќе влијаат на еден од најблиските и најспорните претседателски избори во последните децении.

Обложување на избори во САД

Обложувањето на претседателските избори во САД не е ништо ново. Обложувањата за претседателски кандидати беа вообичаени на почетокот на 20 век. Комесарите за обложување во Њујорк ги контролираа овие пазари на местото наречено New York Curb Exchange.

Не само што се случија облози, туку и пазарите беа прилично точни за време пред научните политички анкети, според поранешниот дописник за обложување на NPR и сегашен уредник Кит Ромер.

„Од 15-те претседателски избори помеѓу 1884 и 1940 година, пазарот за обложување правилно ја предвидува трката во 11“, изјави Ромер за Planet Money на NPR.

Големите весници, како Њујорк Тајмс, ќе ги објават шансите за обложување како извор на информации, рече Ромер. Но, во втората половина на 20 век, за време на појавата на научни анкети и голем број забранети закони за обложување, изборното обложување падна во немилост.

Во последниве години, пазарите за предвидување го вратија изборното обложување. На платформата за социјални медиуми X, кампањата на Трамп, технолошкиот милијардер Илон Маск и анкетарот Нејт Силвер често ги објавуваат најновите коефициенти за претседателски обложувања на Полимаркет, офшор пазар за предвидувања што граѓаните на САД можат да го користат само незаконски.

Досега, 2,5 милијарди долари сеставени како облози на претседателските избори на Полимаркет, што исто така му дава на поранешниот претседател 66% шанса за изборна победа. Сомнителната активност покрена прашања за точноста на страницата: истражувачите на блокчејн, цитирани од Fortune, велат дека има докази дека околу една третина од обемот на претседателскиот пазар на обложување на Полимаркет е вештачки.

Калши за првпат им дава на Американците правна платформа за нивните облози, за која генералниот директор и ко-основач Мансур тврдеше дека им нуди на гласачите точни информации, за разлика од политичките анкети.

Раџив Сети, професор по економија на колеџот Барнард, кој со години ги проучува овие пазари, рече дека „жирито се уште е надвор“ за тоа дали пазарите за предвидување се подобри од традиционалните политички анкети - но тоа е блиску.

„Тие генерираат резултати кои всушност се доста конкурентни со најдобрите модели“, рече Сети.

Влијание на изборните резултати?

Мансур, извршниот директор, рече дека целта е да се прошири изборното обложување за пошироката јавност, слично на креативните финансиски средства кои се достапни за заштита од ризици за „поединци со висока нето вредност“ во инвестициските банки како Голдман Сакс, неговиот поранешен работодавач.

Тој даде пример за еколошка компанија која се заштитува од изборот на кандидат кој предлага иницијативи за намалување на климатските промени.

„Луѓето сега можат да направат нешто околу тоа“, рече Мансур. „Тие можат да ја намалат нивната изложеност и нестабилност кон настани врз кои тие навистина немаат контрола“.

На прашањето за обложување кое има за цел лажно да ги зголеми шансите на даден кандидат, Мансур рече дека изборните пазари се „самопоправливи“ бидејќи обложувачите ќе видат можност да заработат пари на надуен исход.

„Единствениот исход е во основа - луѓето кои се обидоа да манипулираат на прво место изгубија многу пари“, рече Мансур за време на интервјуто спроведено кога шансите за Калши ги отсликуваа оние на јавните анкети.

Мансур призна дека изборното обложување не е предлог со нула ризик, но рече дека Калши е федерално регулиран - што значи дека регулаторите ќе можат да интервенираат доколку некој се обиде да манипулира со пазарот.

„Се е супер транспарентно и секој може да види се што правите и да го знае вашето име и адреса и што правите, а владата следи“, рече Мансур. „Се чувствува како прилично лошо место да се обидете да направите некоја од овие работи“.

Сети, професорот на Барнард, во голема мера се согласи, наведувајќи го случајот од 2012 година кога анонимно лице се обложило со 7 милиони долари за да ги зголеми шансите тогашниот републикански претседателски кандидат Мит Ромни да победи на изборите, а не успеа кога други обложувачи се фатија за тоа. Но, Сети рече дека се уште постои потенцијал за манипулација.

„Вашето верување за тоа дали кандидатот е остварлив, дали работи добро, веројатно ќе преовлада, може да влијае на нештата како собирање средства, поддршка, ентузијазам, волонтерски напор и така натаму“, рече Сети. „Овие работи всушност можат да влијаат на вистинскиот исход од изборите.

„Голема грешка“

Пред една недела од денот на изборите, пазарот Калши го фаворизира Трамп со над 30 процентни поени - додека повеќето политички анкети покажуваат дека Харис и Трамп се статистички изедначени.

Оваа неусогласеност покрена прашања за точноста на овие пазари.

Меркли, сенаторот од Орегон, се спротивстави на Калши од самиот почеток и предложи нацрт-закон во Конгресот за забрана на сите изборни обложувања.

„Да се ​​дозволи изборно обложување е огромна грешка“, изјави Меркли за NPR. „Тоа ги претвора изборите од место каде што ги применувате вашите принципи до местото каде што го вежбате вашиот џеб. Тоа ги корумпира нашите американски избори.

Надвор од моралниот предизвик, Меркли рече дека законот го забранува тоа. Тој вели дека тоа е против Регулативата 40.11 од Комисијата за тргување со фјучерси на стоки, која забранува трговија со „тероризам, атентат, војна, игри или активност што е незаконска според кој било државен или федерален закон“. CFTC се бори со Калши на суд.

„Играњето е обложување на исходот на натпревар“, рече Меркли. „Изборите се натпревар. Тоа не се стока. Ова не е нафта. Ова не е сребро“.

Мансур од Калши рече дека знае дека изборното обложување доаѓа со стигма за корупција, но тврди дека критиката не држи вода.

„Ние се боревме за овие пазари не затоа што мислиме дека тие го загрозуваат изборниот интегритет“, рече Мансур. „Напротив, мислиме дека го промовираат.

Притвор за осомничен за разбојништва и тешки кражби во Скопје- ограбувал жени и деца

Основното јавно обвинителство Скопје донесе Наредба за спроведување истражна постапка против 26-годишник осомничен дека сторил повеќе кривични дела против имотот – разбојништва и тешки кражби.

Жртвите биле жени или малолетни девојчиња, кои осомничениот ги напаѓал на различни локации во Центар и Аеродром и притоа им одземал чанти, ранци, паричници, накит, телефони и други вредни предмети.

Обезбедени се докази кои даваат основано сомнение дека тој е извршител на најмалку пет вакви кривични дела, при што се стекнал со противправна имотна корист од околу 100.000 денари.

Бидејќи постојат околности кои упатуваат на опасност од бегство, можност да влијае врз постапката и особено веројатност да повторува вакви и слични кривични дела, јавниот обвинител до судијата на претходна постапка од Основниот кривичен суд Скопје достави предлог за определување мерка притвор за осомничениот.

Претседателката Сиљановска Давкова се обрати на Свечената академија „Св. Климент Охридски“

Претседателката Гордана Сиљановска Давкова вчеравечер се обрати на Свечената академија, што по повод државниот празник „Св. Климент Охридски“ се одржа во Музејот на македонската борба за самостојност.

Во продолжение е интегралниот текст од обраќањето на претседателката Сиљановска Давкова.

Почитуван Aрхиепископ охридски и македонски, г. г. Стефан,

Почитуван претседател на Собранието, г. Африм Гаши,

Почитувани претставници на Владата, пратеници, претставници на судската власт, академици и црковни великодостојници,

Ваши екселенции,

Почитувани сограѓанки и сограѓани,

Драги пријатели,

„Ако животот на човекот го вреднуваме по она што ќе остане по него и преку трајноста на неговото дело – тогаш, навистина, големо е делото на светиот Климент. Зашто, еве, и по 11 столетија сѐ уште трае... неговото дело кое е од сеопшт, универзален карактер – и од религиозен, христијански аспект, и од културен и научен поглед.“ Со овие зборови, неодамна упокоениот митрополит дебарско-кичевски, господин Тимотеј ни го приближи најголемиот ученик на Св. Кирил и Методиј.

Знаеме дека по Моравската мисија, Св. Климент се вратил на Балканот, и бил испратен во нашите краишта, во областа Кутмичевица, најпрво како мисионер и учител, а потоа и како прв словенски епископ. Тука Св. Климент затекнал народ којшто тонел во незнаење и во сиромаштија, и којшто се раководел според законот на посилниот наместо според златното правило.

Соочен со ваквата состојба, Св. Климент, не им дал сон на очите свои, ниту дремка на трепките свои, и грижата за народот ја сметал за своја храна и наслада. И секогаш поучувал, и секогаш поставувал ред, исправајќи го незнаењето и за сите станувал сѐ, според потребата на секого.

За само три децении, Св. Климент, заедно со Св. Наум Охридски, успеал да ја трансформира заостанатата периферија во развиен центар на писменоста, духовноста, културата и уметноста. Од Охридската книжевна школа произлегле 3 500 ученици кои станале учители на словенството. Неговите манастири станале чувари на временскиот и просторниот континуитет на македонскиот јазик. Еден век подоцна, самиот Охрид бил издигнат на ранг на архиепископија што се грижела за духовните и за световните потреби на луѓето. Многу од нејзините архиепископи биле врвни мислители, градители, дипломати, миротворци, чијшто глас се слушал и почитувал низ целата православна екумена.

Но, веројатно најголемото дело на Св. Климент е духовното и етичко воздигнување на народот. Со своите слова и поуки, тој настојувал да изгради нов човек, со нови, благородни навики. Речиси и да нема Светиклиментова проповед без повик за одговорно однесување кон ближните коишто страдаат. Неговата цел била да им помогне на луѓето да станат свесни не само за своите, туку и за потребите и страдањата на другите.

Еве што вели Св. Климент во едно од неговите слова: „Престанете да правите зло и научете се да правите добро, барајте правда и спасувајте угнетени; право судете и заштитувајте ги сираците и вдовиците“. Оти тоа е вистинското покајание, кога ќе замразиме секаква неправда и ќе ја направиме одвратна за нас...“

Ова е само еден од многуте библиски цитати што Св. Климент ги користи за да ги соочи слушателите со библиската осуда на социјалната неправда кон ранливите категории, нешто што им е заедничко на сите Абрахамски религии. И ние денес, независно дали сме христијани, муслимани, Евреи, атеисти, независно дали сме Македонци, Албанци, Турци, Срби, Власи, Роми, Бошњаци и други, треба да сме подеднакво сплотени околу овие Светиклиментови заложби и да им помогнеме на современите ранливи категории, на социјалните случаи, на бездомниците, на бегалците, на жртвите на семејно насилство, на непријавените работници.

Св. Климент го практикувал она што го проповедал. Не случајно охридскиот архиепископ Теофилакт пишува дека Св. Климент бил „татко на сираците и помошник на вдовиците“, држејќи ги портите на неговиот дом „отворени за секој сиромав и ниеден туѓинец не ноќеваше надвор од нив“. Благодарение на неговите заложби се отворале народни кујни, сиропиталишта, старечки домови, болници за телото и за душата, односно, она што денес го нарекуваме социјална и здравствена заштита.

Со своите слова, поуки, житија, но пред сѐ, со својот личен пример, Св. Климент кај народот го кастрел себичното ЈАС и МОЕ, и го калемел благонаклонетото НИЕ и НАШЕ. Кај луѓето ја развивал свеста дека се упатени едни на други да си помагаат, да бидат праведни и солидарни. Со тоа, Св. Климент на народот му дал духовен и етички компас за да може полесно да се ориентира низ столетијата во кои се менувале царства, власти и системи, и да опстане низ годините на пропаганди, конфликти и поделби.

Со овие универзални, хумани вредности може да се поистоветат не само христијаните, туку и припадниците на другите религии.

Не случајно, Св. Климент Охридски станал најголемиот духовен авторитет не само за нашата помесна православна црква, туку и за македонската секуларна држава и за македонското мултиетничко и мултирелигиско општество.

Не случајно токму од Македонија потекнуваат најголем дел од старите фрески и икони со неговиот лик.

Не случајно, Св. Климент бил инспирација за македонските преродбеници и учебникари и опсесија на генерации историчари, лингвисти, слависти и македонисти коишто му посветиле илјадници книжевни и научни дела.

Не случајно, тој е патрон на повеќе основни и средни училишта, на факултети, библиотеки и на еден државен универзитет.

Повеќе од други соседни народи, токму македонскиот народ му го должи своето постоење и опстојување на Св. Климент Охридски.

Сепак, 11 века подоцна, не можеме, а да не забележиме дека вредностите и навиките всадени од Св. Климент исчезнуваат пред нашите очи. Живееме во време на нарушени меѓучовечки односи. Наместо хуманост и дарежливост, сè пораширена е опседнатоста со парите, статусот и себељубието како цели што ги оправдуваат сите средства. Ова е време во кое чесните се игнорирани додека аздисаните се имитирани. Во Европа сме меѓу последните според нивото на волонтерство и на граѓански активизам. Како што корупцијата го загрозува владеењето на правото, така експлоатацијата ги загадува почвите, водите и воздухот. Сведоци сме на повеќедецениска трка за узурпирање на јавниот простор и присвојување на општото добро. И сето тоа на штета на иднината на младите генерации. Доволно е да се сетиме на загрозеното природно и културно наследство на охридскиот регион на УНЕСКО, кој беше центар на Светиклиментовата духовна и просветителска дејност.

Овие состојби не се сегашни, туку нѐ следат со години и со децении. Но, сега добиваат алармантни пропорции. Причините не треба да ги бараме само кај нас. Блокадите и билатерализацијата на европската интеграција нè заглави во оваа европска периферија наречена чудно Западен Балкан, од која масовно се иселуваат нашите млади.

На некој начин, како да се враќаме во предклиментовото време и како забрзано да се претвораме во општество во кое хуманото НИЕ и НАШЕ е потиснато од себичното ЈАС и МОЕ.

Ценети присутни, драги сограѓани,

Пред нас е големата задача оваа наша периферија одново да ја претвориме во центар на образованието, економијата, културата и уметноста, на иновативноста и креативноста. Ние мора напорно и пожртвувано да работиме на секое поле, да ја развиваме економијата, да го обезбедиме владеењето на правото, да изградиме функционални системи и институции. Но, за сите овие напори да фатат корен и да дадат плод, треба одново да се навратиме на вонвременските Светиклиментови пораки.

Иако се напишани со архаичен јазик, неговите слова зборуваат за актуелни теми. За правдата наспроти неправдата и за солидарноста наспроти себичноста.

Првата вредност е правдата. Светиклиментовата правда не е ограничена само на дословно почитување на државните закони. Праведни не се оние што не прекршиле ниту еден државен закон, туку оние што, почитувајќи ги законите, истовремено со своите животи ја изградуваат и ја зацврстуваат заедницата. Светиклиментовата правда е и социјална правда бидејќи е насочена кон заштита на немоќните, помагање на сиромашните и возобновување на достоинството на секој човек. Праведно општество е она во кое поединецот активно придонесува за општото добро и за јавниот интерес, и е вмрежен во заедница на хармонични меѓусебни односи.

Втората вредност е солидарноста, која не е минлива емоција, туку практична доблест и применлива политика. Да бидеме солидарни значи да бидеме човечни, односно, свесни за потребите и за страдањата на другите. Светиклиментовата солидарност не е сведена само на економска редистрибуција, туку вклучува и соодветно споделување на моќта и одговорноста во заедницата и општеството. Успехот на секој поединец е успех и на целата заедница, а неуспехот на макар и еден поединец, на еден ученик, на еден работник, на едно семејство, е неуспех на целото општество. Солидарноста е мултиетничка, мултијазична, мултирелигиска бидејќи го препознава човечкото во различниот од нас. Без меѓуетничка солидарност нема меѓуетнички соживот.

Почитувани присутни,

Драги сограѓани,

Денешниов празник е повод да се сетиме дека не треба да чекаме да дојде некој нов Св. Климент бидејќи тој живее во нас. Но, треба да го разбудиме Светиклиментовото во секој од нас. Ние, учителите, лидерите, треба одново да станеме Светиклиментови ученици за да се потсетиме на неговата животна филозофија и да ја пренесеме на нашите ученици. Со тоа ќе им овозможиме и самите да станат учители и лидери на сегашните и на идните генерации. Да им помогнеме да напредуваат и да успеваат само со своите знаења, вештини и квалитети, а не со врски, книшки и протекции.

Ако сакаме македонското општество да биде праведно и солидарно, а Македонија да ја направиме пристојно место за живеење, ние мора да се навратиме на вредностите на Св. Климент Охридски. Верувам дека само така ќе можеме да се наречеме вистински наследници на нашиот голем учител, светител и просветител, Св. Климент Охридски.

Додик на операција- Вучиќ го посети во болница

Претседателот на Република Српска, Милорад Додик е пренесен во операциона сала, а според првичните информации операцијата би требало да трае неколку часа.

Како што јавува репортерот на АТВ од Белград, лекарите рекле дека се работи за посложена операција која ќе трае неколку часа. Наведено е и дека Додик бил добро расположен пред операцијата и се надева на најдобар исход, пренесе Индекс.

Додик вчера беше итно хоспитализиран поради акутни болки. Во болницата го посети и српскиот претседател Александар Вучиќ и му посака брзо закрепнување. „Го посетив претседателот Милорад Додик пред утрешната интервенција и му посакав брзо закрепнување и добро здравје. Очекувам продолжување на соработката и нови средби со раководството на Српска. Ни претстои многу заедничка работа“, рече Вучиќ.

„Според првата дијагноза, по потребните подготовки, ќе има операција на хранопроводот и желудникот на претседателот Додик. Јавноста ќе биде навремено информирана за здравствената состојба на претседателот на Република Српска“, изјавија вчера од кабинетот на Додик.

притисни ентер